OFERTA
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W GRÓJCU
na rok szkolny 2017/2018
Konsultacje w sprawie rozwoju dziecka.
Pomoc w wyszukiwaniu placówek diagnostycznych i wspierających rozwój dziecka oraz instytucji działających na rzecz rodziny.
Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców: doradztwo indywidualne w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek.
1. Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna w poradni.
2. Opiniowanie w sprawach:
oceny poziomu rozwoju,
przyczyn zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
oceny gotowości szkolnej,
oceny predyspozycji i uzdolnień,
przyczyn trudności dydaktycznych i trudności wychowawczych,
specyficznych trudności w uczeniu się,
przyjęcia ucznia gimnazjum do szkoły dla dorosłych,
Innych, określonych w odrębnych przepisach.
3. Terapia w poradni:
psychologiczna /indywidualna/ dla dzieci dotycząca m. in. zaburzeń lękowych, trudności emocjonalnych, depresji, zaburzeń w odżywianiu, zachowań opozycyjno-buntowniczych.
pedagogiczna /zajęcia korekcyjno-kompensacyjne indywidualne i grupowe/ dla dzieci z trudnościami w uczeniu się,
logopedyczna /indywidualna i grupowa/ dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami rozwoju mowy i języka, jąkających się.
4. Zajęcia grupowe w poradni:
dla dzieci nieśmiałych,
dla dzieci zdolnych,
rozwijające sprawność manualną i grafomotoryczną,
kółko ortograficzne,
kółko szachowe
5. Doradztwo zawodowe:
badanie predyspozycji związanych z wyborem zawodu,
konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli - pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej.
6. Zajęcia dla dzieci na terenie placówek:
zajęcia grupowe dla dzieci przed rozpoczęciem edukacji szkolnej,
zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży w placówkach /spotkania warsztatowe, programy profilaktyczno-terapeutyczne/,
warsztaty dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych związane z planowaniem kariery edukacyjno-zawodowej,
przesiewowe badania mowy i słuchu,
przesiewowe badania ryzyka dysleksji,
zajęcia interwencyjne z klasami w sytuacjach problemowych.
7. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /w poradni, na terenie placówek oraz w miejscu zamieszkania/.
Doradztwo wychowawcze indywidualne dla rodziców w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek (trudności wychowawcze, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania i inne).
Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców:
doradztwo indywidualne w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek.
prowadzenie "Szkoły dla rodziców" /cykliczne zajęcia warsztatowe w poradni/.
Pomoc w wyszukiwaniu instytucji działających na rzecz rodziny oraz wspierających rozwój dziecka.
Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych na terenie poradni i domu rodzinnego.
Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
Popularyzowanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej /udostępnianie materiałów i pozycji książkowych/.
Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno -pedagogicznej.
Indywidualne porady i konsultacje dla nauczycieli min. w sprawach uczniów stwarzających problemy wychowawcze /w poradni i w punktach konsultacyjnych/.
Spotkania informacyjne i szkoleniowe dla pedagogów szkolnych lub przedstawicieli placówek w poradni.
Szkolenia dla rad pedagogicznych /tematyka zgodnie z zapotrzebowaniem placówek lub z zaproponowanej przez poradnię oferty/.
Przekazywanie informacji o kursach i szkoleniach organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego i inne instytucje .
Wykłady dla rodziców /udział w zebraniach dla rodziców na terenie placówek zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami/.
Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /na terenie placówek/.
Wspieranie nauczycieli placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa
edukacyjno-zawodowego:
porady indywidualne w poradni i punktach konsultacyjnych,
Popularyzowanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej /udostępnianie materiałów i pozycji książkowych/.
Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna w poradni i w domu rodzinnym dzieci i młodzieży niepełnosprawnych od urodzenia do 25 roku życia.
Opiniowanie w sprawach oceny poziomu rozwoju.
Orzekanie i opiniowanie przez Zespoły Orzekające w sprawach:
kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie,
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
indywidualnego nauczania dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawością intelektualną w stopniu głębokim od 3 do 25 roku życia,
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
4. Terapia psychologiczna i logopedyczna.
5. Zajęcia grupowe dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, Zespół Aspergera).
Konsultacje w sprawie rozwoju dziecka.
Pomoc w wyszukiwaniu placówek diagnostycznych i wspierających rozwój dziecka oraz instytucji działających na rzecz rodziny.
Doradztwo w sprawie wyboru placówki wczesnego wspomagania rozwoju oraz kształcenia specjalnego. Udostępnianie ofert szkół i placówek.
Doradztwo zawodowe. Pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej.
Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców:
prowadzenie "Szkoły dla rodziców" /cykliczne zajęcia warsztatowe w poradni/.
1. Współpraca w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno -pedagogicznej w placówkach dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego :
udział w spotkaniach zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej /na wniosek dyrektora placówki/
pomoc w opracowywaniu IPET-ów .
współpraca psychologów w opracowaniu programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
inna forma współpracy w zależności od potrzeb placówki /zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem/.
2. Konsultacje dla nauczycieli i specjalistów szkół ogólnodostępnych min. z zakresie:
procedury orzekania,
pracy z dzieckiem niepełnosprawnym (podstawy programowe, zajęcia rewalidacyjne, dostosowanie form i metod pracy, dobór pomocy i środków dydaktycznych, dostosowanie form i warunków egzaminacyjnych).
3. Konsultacje dla nauczycieli i specjalistów szkół specjalnych /zgodnie z zapotrzebowaniem/ dotyczących min. zaleceń zawartych w orzeczeniach.
4. Szkolenia dla rad pedagogicznych /tematyka zgodnie z zapotrzebowaniem placówek lub z zaproponowanej przez poradnię oferty/.
5. Prelekcje dla rodziców /udział w zebraniach dla rodziców na terenie placówek zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami/,
6. Organizowanie szkoleń w poradni dla specjalistów szkolnych prowadzonych przez edukatorów zewnętrznych.
7. Prowadzenie grupy wsparcia dla specjalistów szkolnych.
8. Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
9. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /na terenie placówek/.
Organizowanie i prowadzenie wspomagania w zakresie realizacji zadań dydaktycznych- wychowawczych i opiekuńczych:
1. Pomoc w diagnozowaniu potrzeb.
2. Ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb.
3. Zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja.
4. Wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I UCZNIÓW - ZAJĘCIA GRUPOWE
L.p. |
Tematyka |
Osoba prowadząca |
1. |
Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych. dzieci 5-6 letnie |
psycholog |
2 |
Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych. klasy II-III |
pedagodzy |
3. |
Program profilaktyczny ?Już wiem co zrobić? dzieci 6-9 lat |
psycholog |
4. |
Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze. |
pedagodzy |
5. |
"Rozwijanie twórczego myślenia" - zajęcia dla uczniów zdolnych. |
psycholog |
6. |
"Profilaktyka uzależnień" |
psycholog |
7. |
Zajęcia profilaktyczne "Zaburzenia odżywiania się" gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna |
psycholog |
8. |
"Planowanie kariery edukacyjno-zawodowej" gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna |
doradca zawodowy |
9. |
Rozwiązywanie sytuacji trudnych w klasach (interwencja kryzysowa) |
psycholog |
DLA RAD PEDAGOGICZNYCH - SZKOLENIA
L.p |
Tematyka |
Osoba prowadząca |
1. |
Procedury orzekania i opiniowania przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. |
psycholog, pedagog |
2. |
Rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i ich gotowość do podjęcia nauki w szkole. |
psycholog, pedagog |
3. |
Rozpoznawanie dysfunkcji u dziecka we wczesnym wieku i sposoby ich eliminowania. |
psycholog |
4. |
Ryzyko dysleksji. |
pedagog |
5. |
Specyficzne trudności w uczeniu się. |
pedagog |
6. |
Rozwój mowy dziecka. Profilaktyka logopedyczna. |
logopeda |
7. |
ADHD - przyczyny, objawy, formy pomocy. |
psycholog |
8. |
Dziecko ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej. |
psycholog |
9. |
Uzależnienia, zagrożenie uzależnieniem. |
psycholog |
10. |
Motywowanie uczniów do nauki. |
pedagog |
DLA RODZICÓW - PRELEKCJE
L.p. |
Tematyka |
Osoba prowadząca |
1. |
Procedury orzekania i opiniowania przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. |
psycholog, pedagog |
2. |
Rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i ich gotowość szkolna. |
pedagog |
3. |
Rozpoznawanie dysfunkcji u dziecka we wczesnym wieku i sposoby ich eliminowania. |
psycholog |
4. |
Rozwój mowy dziecka. Profilaktyka logopedyczna. |
logopeda |
5. |
Dzieci nieśmiałe. |
psycholog |
6. |
Ryzyko dysleksji. |
pedagog |
7. |
Specyficzne trudności w uczeniu się. |
pedagog |
8. |
Motywowanie dzieci do nauki. |
pedagog |
9. |
ADHD - przyczyny, objawy, formy pomocy. |
psycholog |
10. |
Uzależnienia, zagrożenie uzależnieniem. |
psycholog, |
11. |
Problemy wieku adolescencji. |
psycholog |
12. |
Lęki u dzieci - wiek a zachowania lękowe |
psycholog |
13. |
Zaburzenia odżywiania się. |
psycholog |
14. |
Zachowania seksualne dzieci i młodzieży. |
psycholog |
15. |
Uczeń zdolny. |
psycholog |
16. |
Planowanie kariery edukacyjno-zawodowej . |
doradca zawodowy |
17. |
Co zamiast karania? Dlaczego stawiać dzieciom granice? |
pedagog, psycholog |
18. |
Jak rozmawiać z nastolatkiem? |
pedagog |
ZASADY ORGANIZACJI ZAJĘĆ W PLACÓWKACH:
Szkolenia są organizowane nieodpłatnie w ramach oferty poradni.
Placówki mogą zgłaszać pisemnie zapotrzebowanie na wybrany rodzaj zajęć, szkolenia
i prelekcje z powyższej listy /z odpowiednim wyprzedzeniem ? co najmniej 3 tygodnie/.
Termin spotkania zostanie ustalony z osobą prowadzącą, która skontaktuje się telefonicznie
z placówką.
W przypadku zapotrzebowania przez placówkę na zajęcia, szkolenie lub prelekcję o innej tematyce, należy kontaktować się bezpośrednio z pracownikami poradni opiekującymi się daną gminą.
DLA DZIECI
Tematyka zajęć, forma |
Czas trwania |
Osoba prowadząca |
|
1. |
zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów:
|
1godz.w tygodniu |
psycholog i pedagog 2 psychologów |
2. |
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne Dla dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole - ROPP |
1godz.w tygodniu |
psycholog |
3. |
Terapia ręki - zajęcia rozwijające sprawność manualną i grafomotoryczną. Kl.0-III |
1godz. w tygodniu |
pedagog |
4. |
kółko ortograficzne Kl.II-III |
1godz. w tygodniu |
pedagog |
5. |
zajęcia dla uczniów zdolnych- ?Trening twórczego myślenia? Kl.III-IV, KL. V-VII |
1godz. w tygodniu |
psycholog |
6. |
kółko szachowe z treningiem umiejętności interpersonalnych - "Przygoda z szachownicą" Kl.I-VII |
1godz. w tygodniu |
psycholog |
7. |
Trening umiejętności społecznych |
1godz.w tygodniu |
psycholog i pedagog |
DLA RODZICÓW
Tematyka zajęć, forma |
Czas trwania |
Osoba prowadząca |
|
CYKL WARSZTATÓW |
|||
1. |
"Szkoła dla rodziców" - rozwijanie umiejętności wychowawczych. |
2 godz. w tygodniu (cykl 6-8 spotkań) |
psycholog i pedagog |
2. |
"Rodzice wobec zagrożenia substancjami psychoaktywnymi" |
1,5 godz. w tygodniu (cykl 3 spotkań) |
psycholog |
WARSZTATY JEDNORAZOWE |
|||
1. |
"Kocham, dlatego nie pozwalam- stawianie granic dziecku". |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
2. |
"Jak pomóc dziecku, aby radziło sobie z własnymi uczuciami?" |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
3. |
"Jak zachęcać dziecko do współpracy z rodzicami?" |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
4. |
"Co zamiast karania?" |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
5. |
"Samodzielność dziecka - wyzwaniem dla rodzica". |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
6. |
"Jak o mnie mówią takim się staję - uwalnianie dziecka od etykietowania" |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
DLA NAUCZYCIELI
Tematyka zajęć, forma |
Czas trwania |
Osoba prowadząca |
|
Sieć współpracy i doskonalenia dla:
|
spotkania cykliczne wg ustalonego harmonogramu |
psycholog logopeda pedagog |
Poradnia może zorganizować także sieć współpracy dla innych grup nauczycieli w zależności od zgłoszeń.
Więcej informacji i zapisy w sekretariacie poradni tel. 48 6642356
Podpisał: Małgorzata Jakubiak Dokument z dnia: 04.11.2013 Dokument oglądany razy: 674 |
Opublikował: Małgorzata Jakubiak Publikacja dnia: 12.02.2018 |