Statut
Tekst jednolity Statutu
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Grójcu
Niniejszy Statut został zatwierdzony Uchwałą Nr 4/2008/2009
Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Grójcu
w dniu 07 listopada 2008r.
STATUT
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Grójcu
ul. Laskowa 8
PODSTAWA PRAWNA
Statut opracowano na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Tekst jednolity Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami )
oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 11 grudnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna zwana dalej „Poradnią” jest placówką
publiczną.
2.Siedziba Poradni znajduje się w Grójcu przy ul. Laskowej 8.
3.Organem prowadzącym Poradnię jest Rada Powiatu w Grójcu. Nadzór
pedagogiczny nad Poradnią sprawuje Mazowieckie Kuratorium Oświaty
w Warszawie, Delegatura w Radomiu.
4.Ustalona nazwa używana jest przez Poradnię w pełnym brzmieniu:
.......................................
(treść aktualnie używanej pieczątki )
§ 2
Poradnia działa w oparciu o:
1. Ustawa z dn. 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Tekst jednolity Dz. U.
z 2004r. Nr 256 poz.2572 z późniejszymi zmianami).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 11 grudnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno –
pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych
( Dz. U. Nr 5 z 2003 r. poz. 46 ).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 7 stycznia 2003 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno –
pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. Nr
11 z 2003 r. poz. 114).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz. U. Nr173 z 2008 r. poz.1072).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
( Dz. U. Nr175 z 2008 r. poz.1086).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 7 września 2004 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199 z 2004 r. poz. 2046).
7. Decyzję Nr 228 Inspektora Oświaty i Wychowania w Grójcu z dn. 28 czerwca
1988 r. w sprawie zatwierdzenia Poradni Wychowawczo – Zawodowej w Grójcu.
8. Decyzję Nr 22/93 Kuratora Oświaty w Radomiu z dn. 28 września 1993 r.
w sprawie przekształcenia Poradni Wychowawczo – Zawodowej w Grójcu.
9. Kartę Nauczyciela ( Dz. U. Nr 56 z 1997 r. poz. 357 z późniejszymi zmianami).
10. Uchwała Nr 4/2000 Zarządu Powiatu Grójeckiego z dn. 6 stycznia 2000 r.
w sprawie ustalenia terenu działania poradni psychologiczno – pedagogicznych
istniejących na trenie Powiatu Grójeckiego.
11. Ustawa z 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(Dz. U. 2003 nr 96 poz. 873 ze zm.).
12. Niniejszy Statut.
§ 3
1. Poradnia funkcjonuje przez cały rok z trzytygodniową przerwą urlopową
w lipcu lub sierpniu.
2. Poradnia pracuje 5 dni w tygodniu w godzinach rannych i popołudniowych,
z możliwością pracy w sobotę, od godz. 8 do godz. 16
§ 4
1. Poradnia jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Starostwo Powiatowe w Grójcu.
2. Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne
i nieodpłatne.
3. Poradnia może otrzymywać darowizny, które są ewidencjonowane.
§ 5
1. Teren działania Poradni, został określony Uchwałą Zarządu Powiatu Grójeckiego z dn. 6 stycznia 2000r. Po reorganizacji administracyjnej teren działania obejmuje gminy:
1. Belsk Duży
2. Błędów
3. Goszczyn
4. Grójec
5. Mogielnicy
6. Nowe Miasto
7. Pniewy
2. Poradnia udziela pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół
i placówek mających siedzibę na terenie w/w gmin.
3. Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży nie uczęszczającym do przedszkoli, szkół oraz ich rodzicom mieszkającym na terenie objętym działaniem poradni.
4. Z pomocy Poradni mogą korzystać dzieci, młodzież, ich rodzice lub opiekunowie zamieszkali poza terenem jej działania z wyjątkiem spraw wymagających postępowania orzekającego.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Poradni
§ 6
1. Nadrzędną zasadą działalności Poradni jest dobro dziecka oraz poszanowanie
jego praw.
2. Głównym celem Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy
w wyborze kierunku kształcenia i zawodu a także pomocy psychologiczno –
pedagogicznej rodzicom i nauczycielom związanej z wychowaniem
i kształceniem dzieci i młodzieży.
3. Do zadań Poradni należy :
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności
uczenia się, nabywania umiejętności rozwiązywania problemów oraz innych
umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.
- profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka,
- terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
- wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny,
- pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia zawodu i planowania kariery zawodowej,
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców, nauczycieli,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów.
4. Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- diagnozę psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną
- konsultację psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną
- terapię psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną
- psychoedukację
- doradztwo
- mediację
- interwencję w środowisku ucznia
- działalność profilaktyczną
- działalność informacyjną.
5. Poradnia wydaje opinie w sprawach :
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
- pozostawienia ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności
w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego,
- udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
- innych określonych w odrębnych przepisach.
6. Poradnia wydaje opinię na wniosek rodziców dziecka.
7. Poradnia wydaje orzeczenia w sprawach :
- kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci
z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
- indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
- opinie o wczesnym wspomaganiu rozwoju.
8. Poradnia wydaje opinie i orzeczenia na wniosek rodziców dziecka.
ROZDZIAŁ III
Organy Poradni
§ 7
1. Organami Poradni są :
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna.
§ 8
1. Dyrektor Poradni wyłaniany jest w drodze konkursu lub powierzenia stanowiska
przez organ prowadzący.
2. Dyrektor Poradni kieruje bieżącą działalnością Poradni, reprezentuje ją na
zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli
i pracowników obsługi i administracji.
3. Zadania Dyrektora są następujące :
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- opracowywanie programu rozwoju placówki wspólnie z Radą Pedagogiczną
z wykorzystaniem wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
- przygotowanie arkusza organizacji Poradni i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
- ustalanie tygodniowego rozkładu pracy po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną,
- przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych
w ramach jej kompetencji stanowiących,
- przewodniczenie Zespołom Orzekającym,
- dysponowanie środkami finansowymi Poradni i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
- planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego Poradni zgodnie z odpowiednimi przepisami,
- organizowanie administracyjnej, finansowej, gospodarczej obsługi Poradni,
- współpraca z placówkami oświatowymi, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p/poż,
- administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie
z obowiązującym regulaminem,
- nadzorowanie prowadzenia dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej
i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- opracowanie zakresów obowiązków pracowników.
4. Dyrektor odpowiada za :
- kierowania polityką kadrową Poradni, zatrudniania i zwalniania nauczycieli
i innych pracowników Poradni,
- przyznawania nagród pracownikom,
- udzielania kar pracownikom.
- administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie
z obowiązującym regulaminem,
- zgodność funkcjonowania Poradni z przepisami prawa oświatowego
i niniejszego statutu,
- bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie, stan sanitarny i ochronę
p/poż.
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p/poż.
- bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania,
- w przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni osoba upoważniona,
- koordynację współdziałania organów Poradni, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
- współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
- prowadzenie dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej i finansowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
- organizowanie i wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.
.
§ 9
1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Poradni.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w Poradni.
3. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
4 .Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Poradni.
5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku
zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
6 .Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy
w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
7. Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.
8. W posiedzeniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym goście
zaproszeni.
9. Rada w miarę potrzeby może powoływać doraźnie komisje realizujące zadania
w wydzielonym zakresie.
10. Decyzje Rada Pedagogiczna wyraża w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności co minimum 2/3 członków Rady.
11. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- przygotowywanie projektu statutu Poradni oraz dokonywanie jego zmian,
- zatwierdzanie programu rozwoju placówki,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich,
- uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
12. Rada Pedagogiczna opiniuje :
- wnioski dyrektora o odznaczenia, nagrody i wyróżnienia, program szkoleń pracowników,
- organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza ustalenie tygodniowego rozkładu godzin pracy nauczycieli,
- propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.
13. Rada pedagogiczna powołuje jednego ze swoich członków w skład zespołu
oceniającego rozpatrzenie odwołania nauczyciela od oceny jego pracy ustalonej
przez dyrektora poradni.
14. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał,
wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady.
15. Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem
o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
16. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli jest
ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący
nadzór pedagogiczny.
§ 10
1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor Poradni,
który zapewnia możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach
swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2. Wszelkie spory między organami Poradni rozstrzyga dyrektor placówki,
uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
3.Tryb rozstrzygania spraw spornych:
- dyrektor zapoznaje się z okolicznościami zaistnienia sytuacji spornej oraz poznaje stanowiska stron konfliktu,
- dyrektor doprowadza do spotkania stron oraz proponuje sposób rozstrzygania sporu,
- w przypadku braku jego rozwiązania umożliwia zainteresowanym interwencję organów nadzorujących Poradnię.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja Poradni
§ 11
1. Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni do dnia 30 kwietnia danego roku.
2. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię do dnia
31 maja danego roku.
3. W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności:
- liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
- ogólną liczbę godzin zajęć finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 12
1.Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna :
- prowadzi diagnozę psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną dzieci
i młodzieży stosując odpowiednie metody badań,
- udziela pomocy psychologicznej dzieciom 0 – 3 lat i ich rodzicom w zakresie zapobiegania zaburzeniom rozwojowym,
- organizuje i prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe dla dzieci i młodzieży, mające na celu przezwyciężenie trudności szkolnych i wychowawczych,
- udziela konsultacji rodzicom ,nauczycielom i innym osobom pracującym
z dziećmi i młodzieżą,
- organizuje i prowadzi zajęcia warsztatowe dla rodziców w zakresie rozwoju
ich umiejętności wychowawczych,
- wspiera rodziny w sytuacjach kryzysowych poprzez interwencje oraz prowadzenie różnych form terapii,
- realizuje programy psychoedukacyjne dla rodziców, nauczycieli, dzieci
i młodzieży w zakresie profilaktyki niepowodzeń szkolnych i profilaktyki
uzależnień,
- prowadzi doradztwo wychowawcze dla rodziców i nauczycieli,
- organizuje i zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym,
- opracowuje opinie psychologiczno – pedagogiczne ukierunkowujące pracę nauczyciela na poprawienie efektywności uczenia,
- udziela pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- udziela wsparcia pedagogom i psychologom szkolnym w rejonie swojego działania.
2. Poradnia realizuje swoje zadania statutowe w oparciu o program rozwoju.
§ 13
1.Opinia Poradni zawiera:
- oznaczenie Poradni wydającej opinię,
- podstawę prawną,
- imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza,
- stanowisko poradni w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie,
- wskazanie odpowiedniej formy pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej w szkole lub placówce, stosowanie do potrzeb oraz szczegółowe uzasadnienie wskazanej formy pomocy,
- nazwiska pracowników pedagogicznych badających ucznia,
- opinię podpisuje dyrektor Poradni.
§ 14
1. W Poradni działają Zespoły Orzekające, które orzekają o:
- potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
- potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
- potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
2. W skład Zespołów Orzekających Poradni wchodzą:
- Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba, jako przewodniczący,
- psycholog,
- pedagog,
- lekarz ,
- inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
3. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
4. Zespoły Orzekające Poradni orzekają na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
5. Wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii zawiera:
- imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza, a także nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie.
- imiona i nazwiska rodziców lub prawnych opiekunów oraz miejsce ich zamieszkania,
- określenie celu i przyczyny dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia albo opinii,
- podpis wnioskodawcy.
6. Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.
7. Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, w którym lekarz określa:
- okres - nie krótszy niż 30 dni - w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
- rozpoznanie choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan zdrowia
dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
- zakres, w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu;
- zakres, w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
- w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, wnioskodawca dołącza do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zaświadczenie określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza medycyny pracy.
8. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku dokumentacji niezbędnej do jego rozpatrzenia, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
9.Jeśli wnioskodawca nie posiada dokumentacji albo dołączona przez niego do wniosku dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia albo opinii, badania niezbędne do wydania orzeczenia albo opinii przeprowadzają specjaliści poradni wskazani przez przewodniczącego zespołu, odpowiednio do posiadanej
specjalności.
10. Zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza, lub wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, informując o tym wnioskodawcę. w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia.
11. Przewodniczący zespołu zawiadamia wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu. Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
12. Zespół wydaje orzeczenie oraz opinię większością głosów.
13. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego
zespołu.
14. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący
i członkowie zespołu.
15. Orzeczenie przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
16. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określa się zalecane:
- warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
17.W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego określa się:
- zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- w przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, zakres, w jakim dziecko może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub szkole.
18. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania określa się:
- zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia ucznia w życiu szkoły, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- w przypadku ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole;
- w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie – także możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu.
19. W orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych określa się zalecane: elementy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, na które należy położyć szczególny nacisk w pracy z dzieckiem, metody i sposoby realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy udzielanej rodzicom.
20. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku
szkolnego, etapu edukacyjnego, okresu kształcenia w danej szkole. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje się na okres każdego etapu edukacyjnego w tej szkole.
21. Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydaje się
na okres do 5 lat.
22. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania wydaje się na czas określony, wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, nie krótszy niż 30 dni.
23. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie wydaje się na czas określony wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, nie krótszy jednak niż 30 dni i nie dłuższy niż rok szkolny.
24. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia, zespół wydaje odpowiednio orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego, orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania albo orzeczenie o braku potrzeby zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych.
25. Zespół, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w razie:
1) zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) potrzeby zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu zaleceń,
3) potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
26. Opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju zawiera:
1) datę wydania opinii,
2) oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię,
3) podstawę prawną opinii,
4) skład zespołu, który wydał opinię,
5) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a także imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania
6) stwierdzenie, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju lub zachodzi potrzeba objęcia wczesnym wspomaganiem rozwoju
7) uzasadnienie
8) podpis przewodniczącego zespołu
27. Orzeczenie wnioskodawca otrzymuje na piśmie, w terminie 14 dni
od dnia posiedzenia zespołu.
28. Orzeczenie wnioskodawca otrzymuje w 3 egzemplarzach.
29. Orzeczenie odmowne wnioskodawca otrzymuje w 1 egzemplarzu.
30. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do Kuratora Oświaty,
za pośrednictwem zespołu, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy Poradni
§ 15
1.Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów,
logopedów, lekarzy, wolontariuszy.
2. Do zadań psychologa należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych a zastosowaniem odpowiednich metod dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec
uczniów, rodziców i nauczycieli,
- organizowanie i prowadzenie różnych form terapii pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia
i zawodu.
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej
w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
- wspieranie szkoły w działaniach profilaktyczno – wychowawczych.
3. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów
z zastosowaniem odpowiednich metod, analizowanie przyczyn niepowodzeń
szkolnych,
- określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb,
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych dla uczniów
z udziałem rodziców i nauczycieli.
4. Do zadań logopedy należy w szczególności:
- prowadzenie diagnozy logopedycznej z zastosowaniem odpowiednich metod,
- prowadzenie różnych form terapii logopedycznej dla dzieci i młodzieży,
- prowadzenie działań profilaktycznych w zakresie zapobiegania zaburzeniom mowy.
5. Do zadań lekarza zatrudnionego w Poradni należy :
- udział w Zespole Orzekającym,
- opracowywanie opinii lekarskiej.
6. W celu rozszerzenia oferty edukacyjnej poradni mogą być zatrudniani wolontariusze na zasadzie porozumienia o współpracy.
§ 16
1. Do zadań pracowników pedagogicznych należy również:
- stosowanie nowoczesnych metod pracy diagnostyczno – terapeutycznej,
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży podczas pobytu
w Poradni i zajęć organizowanych dla dzieci i młodzieży w Poradni,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie technik diagnostycznych
i pomocy i do badań i terapii oraz troska o estetykę pomieszczeń
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie dokumentacji z przebieg diagnozy, terapii i innych form pracy,
- realizacja zaleceń Dyrektora i osób nadzorujących,
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień
i uchwał,
- przestrzeganie przepisów bhp i p/poż. oraz dyscypliny pracy,
- wykonywanie na bieżąco obowiązkowych badań lekarskich.
2. Pracownicy pedagogiczni Poradni mają prawo:
- korzystać z pomocy merytorycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych,
- wykazywać się samodzielnością i inicjatywą w pracy psychologiczno – pedagogicznej.
3. Dzieci, rodzice i nauczyciele korzystający z usług Poradni są traktowani życzliwie
i ze zrozumieniem.
4. Pracownicy pedagogiczni realizują zadania Poradni również poza Poradnią,
w środowisku szkolnym dzieci i młodzieży oraz w środowisku rodzinnym.
§ 17
1. Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania Poradni, jako
instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
3. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
4. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników administracyjno – obsługowych:
- pracownik administracyjno – biurowy:
a. prowadzenie sekretariatu,
b. prowadzenie ewidencji przyjęć osób badanych,
c. terminowe pisanie i wysyłanie informacji o wynikach badań,
d. prowadzenie korespondencji ,
e. prowadzenie ewidencji urlopów i zwolnień lekarskich,
f. kupno materiałów biurowych,
g. wykonywanie innych poleceń dyrektora.
h. zachowanie tajemnicy służbowej.
- sprzątaczka
a. utrzymywanie w czystości w czystości przydzielonych pomieszczeń,
b. przestrzeganie przepisów bhp i p/poż oraz dyscypliny pracy,
c. ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzony sprzęt,
d. wykonywanie na bieżąco obowiązkowych badań lekarskich,
e. wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy Poradni.
ROZDZIAŁ VI
Dokumentowanie pracy Poradni
§ 18
1. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- skorowidz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,
- dokumentację badań,
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni,
- plan pracy Poradni,
- tygodniowy rozkład pracy,
- rejestr udzielonych porad,
- księgę protokołów Rady Pedagogicznej,
- księgę protokołów Zespołu Orzekającego
- rejestr zajęć prowadzonych w terenie,
- dokumenty administracyjno – socjalne,
- inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia Końcowe
§ 19
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich pracowników Poradni – pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi.
§ 20
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się wyłożenie statutu w pokoju biurowym ( sekretariacie ).
§ 21
Regulaminy działalności uchwalone przez organy funkcjonujące w poradni nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 22
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Poradni określają odrębne przepisy.
§ 23
Poradnia może otrzymywać darowizny.
§ 24
Poradnia używa pieczęci urzędowej o następującej treści:
§ 25
Tablica informacyjna Poradni posiada treść zgodną z pieczątką.
§ 26
Poradnia może ubiegać się o nadanie imienia ( patrona ) oraz ufundowania sztandaru.
§ 27
Sprawy nie ujęte w statucie rozstrzyga dyrektor w porozumieniu z innymi organami Poradni.
§ 28
Wszelkie zmiany w statucie wprowadzane są uchwałą Rady Pedagogicznej.
§ 29
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
§ 30
Rada Pedagogiczna zatwierdziła niniejszy tekst jednolity statutu Uchwałą Nr 4/2008/2009 na posiedzeniu w dniu 07 listopada 2008r.
Dyrektor
.....................................................
Podpisał: Artur Różański Dokument z dnia: 19.04.2009 Dokument oglądany razy: 199 |
Opublikował: Artur Różański Publikacja dnia: 06.05.2009 |