mapa strony   |   kontakt   |

Procedury

Dokument usunięty dnia 11.04.2012
powód: Duplikacja strony

PROCEDURY POSTĘPOWANIA DIAGNOSTYCZNEGO
W PRZYPADKU DZIECI Z DYSLEKSJĄ ROZWOJOWĄ
STOSOWANE W PORADNI PSYCHOLOGICZNO –PEDAGOGICZNEJ W GRÓJCU


I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE:
• Pierwsza diagnoza dysleksji rozwojowej powinna być przeprowadzona w klasach 0 – III.
• W I etapie kształcenia nie stwierdzamy występowania dysleksji a jedynie ryzyko (podejrzenie) dysleksji i występowanie deficytów rozwojowych utrudniających naukę czytania i pisania.
• Dysleksja rozwojowa nie powinna być stwierdzana na podstawie jednorazowej wizyty. Konieczne jest przeprowadzenie badań kontrolnych (w kolejnych etapach edukacji).
• Poradnia wydaje opinię na wniosek rodziców lub opiekuna prawnego.
• Dzieci kierowane są na badania przez szkołę, rodziców lub ucznia dorosłego.
• Przed przystąpieniem do diagnozy wymagana jest opinia wychowawcy w klasach 0 – III, opinia wychowawcy i polonisty w klasach starszych.
• Konieczna jest opinia ze szkoły opisująca przebieg zorganizowanej pomocy oraz jej efekty.
• Opinia wychowawcy powinna zawierać informacje o niepowodzeniach szkolnych ucznia, o jego mocnych stronach.
• Opinia polonisty powinna zawierać szczegółowe informacje o trudnościach w czytaniu i pisaniu.
• Do opinii należy dołączyć próby pisania ucznia (zeszyty, dyktanda, sprawdziany oraz inne wytwory).
• Przed wydaniem opinii stwierdzającej dysleksję rozwojową uczeń powinien wykazać się potwierdzonym przez szkołę uczestnictwem w zespole korekcyjno-kompensacyjnym lub dydaktyczno - wyrównawczym, pracą samokształceniową w domu lub innymi formami pracy terapeutycznej pod opieką specjalisty: psychologa lub pedagoga.

II. KIERUNKI POSTĘPOWANIA DIAGNOSTYCZNEGO:
• Zebranie danych o problemach rozwojowych ucznia (dane kliniczne).
• Wykluczenie innych niż specyficzne trudności w uczeniu się przyczyn niepowodzeń w nauce czytania i pisania (wada wzroku, słuchu, narządu ruchu, niepełnosprawność umysłowa, problemy emocjonalne, zaniedbania wychowawcze).
• Określenie obszarów nasilonych trudności ucznia.
• Określenie obszarów dobrego funkcjonowania, zainteresowań i dążeń ucznia.
• Stwierdzenie rozbieżności między możliwościami ucznia (poziom rozwoju poznawczego w normie) a jego wynikami w uczeniu się.

III. ETAPY POSTĘPOWANIA DIAGNOSTYCZNEGO:
• Wstępna orientacja w problemie, zebranie dostępnych dokumentów:
- informacje ze szkoły, wniosek rodziców,
- zeszyty i prace klasowe bieżące i z wcześniejszych lat nauki,
- dokumentacja z pracy terapeutycznej,
- opinia na podstawie poprzednich badań.
• Wywiad z rodzicami:
- wczesny rozwój dziecka ze szczególnym uwzględnieniem sprawności motorycznej, mowy, rozwoju emocjonalno-społecznego,
- stan zdrowia, wyniki badań wzroku i słuchu, wady narządów ruchu, schorzenia,
- dane o sytuacji rodzinnej, stosunek rodziców do problemów uczenia się,
- przebieg nauki szkolnej (frekwencja, sukcesy, niepowodzenia),
- zdolności, zainteresowania, zamiłowania dziecka.
• Rozmowa z uczniem:
- stosunek do problemów w uczeniu się,
- zainteresowania, zamiłowania.
• Badanie psychologiczne:
1. Ocena rozwoju poznawczego.
2. Ocena percepcji wzrokowej.
3. Ocena percepcji słuchowej i umiejętności fonologicznych.
4. Badanie lateralizacji.
5. Ocena funkcjonowania emocjonalnego-społecznego.
• Badanie pedagogiczne:
1. Ocena prac ucznia: zeszyty, sprawdziany ortograficzne.
2. Ocena umiejętności czytania.
3. Ocena umiejętności pisania.
• Badanie logopedyczne w zależności od problemu lub jako element badań przesiewowych, ocena poprawności artykulacyjnej, kompetencji językowych.

IV. OPINIOWANIE:
• Opinia stwierdzająca specyficzne trudności w uczeniu się powinna zawierać odpowiednie sformułowanie: dysleksja właściwa, dysortografia, dysgrafia oraz uzasadnienie rozpoznania opisane zarówno przez pedagoga, jak psychologa.
• W opinii należy wskazać możliwości, „mocne strony” ucznia, na których można się oprzeć w pracy terapeutycznej oraz zawrzeć informację o wcześniejszych próbach pomocy dziecku.
• Opinia powinna zawierać także wskazanie odpowiedniej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej w przedszkolu, szkole lub innej placówce stosownie do potrzeb oraz szczegółowe uzasadnienie wskazanej formy pomocy.
• Opinia dotycząca warunków zdawania sprawdzianów i egzaminów powinna być wydana przez Poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin, z tym że:
- w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu – nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej,
- w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego – nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej,
- w przypadku uczniów (słuchaczy) przystępujących do egzaminu maturalnego – nie wcześniej niż na 4 lata przed terminem egzaminu maturalnego,
- Opinia powinna być dostarczona dyrektorowi szkoły do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin.



Pokaż metryczkę tego dokumentu drukuj 
Podpisał: Artur Różański
Dokument z dnia: 06.05.2009
Dokument oglądany razy: 2 208
Opublikował: Artur Różański
Publikacja dnia: 06.05.2009
 
Ukryj metryczkę tego dokumentu     drukuj 


bip.gov.pl