mapa strony   |   kontakt   |

Podstawa prawna

Wersja archiwalna zmieniona dnia 19.01.2017

Statut
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Grójcu

                                                                                   

                                                                                  

 

PODSTAWA PRAWNA

Statut opracowano na podstawie:
Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r., poz.199)
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002r.
w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002r. Nr 223, poz.1869 ze zm.)

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1

1. Poradnia Psychologiczno ? Pedagogiczna zwana dalej "Poradnią" jest placówką publiczną.
2. Siedziba Poradni znajduje się w Grójcu przy ul. Laskowej 8.
3. Organem prowadzącym Poradnię jest Starostwo Powiatowe w Grójcu. Nadzór pedagogiczny nad Poradnią sprawuje Mazowieckie Kuratorium Oświaty w Warszawie, Delegatura w Radomiu.
4. Ustalona nazwa używana jest przez Poradnię w pełnym brzmieniu:
                                                           "Poradnia
                                             Psychologiczno-Pedagogiczna
                                              05-600 Grójec ul. Laskowa 8
                                                       tel.48 664-23-56
                                                     NIP 797-191-47-81"
                                          (treść aktualnie używanej pieczątki)

§ 2

1. Poradnia działa w oparciu o:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.).
2) Ustawa z dnia 2 stycznia 1982r. ? Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz.674 ze zm.)
3) Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. poz.885 ze zm.)
4) Ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 2014r. poz.1502 ze zm.)
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r. poz.199)
6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002r. Nr 223, poz. 1869 ze zm.)
7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz.1072).
8) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2013r. poz.532)
9) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r.
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015r. poz. 843)
10) Rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 25 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz. U. z 2015r. poz. 959)
11) Decyzję Nr 228 Inspektora Oświaty i Wychowania w Grójcu z dn. 28 czerwca 1988 r. w sprawie zatwierdzenia Poradni Wychowawczo - Zawodowej w Grójcu.
12) Decyzję Nr 22/93 Kuratora Oświaty w Radomiu z dn. 28 września 1993 r.
w sprawie przekształcenia Poradni Wychowawczo - Zawodowej w Grójcu.
13) Uchwała Nr 4/2000 Zarządu Powiatu Grójeckiego z dn. 6 stycznia 2000 r.
w sprawie ustalenia terenu działania poradni psychologiczno ? pedagogicznych istniejących na trenie Powiatu Grójeckiego.
14) Ustawa z 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 nr 96 poz. 873 ze zm.).
15) Niniejszy Statut.

§ 3

1. Poradnia działa w ciągu całego roku, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne z trzytygodniową przerwą w pracy w okresie ferii letnich.
2. Poradnia pracuje 5 dni w tygodniu w godzinach rannych i popołudniowych, z możliwością pracy w sobotę.
3. Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego.

§ 4

1. Poradnia jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Starostwo Powiatowe w Grójcu.
2. Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.

§ 5

1. Teren działania Poradni, został określony Uchwałą Zarządu Powiatu Grójeckiego
z dn. 6 stycznia 2000r. Po reorganizacji administracyjnej teren działania obejmuje gminy:
1) Belsk Duży
2) Błędów
3) Goszczyn
4) Grójec
5) Mogielnicy
6) Nowe Miasto
7) Pniewy
2. Poradnia udziela pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie w/w gmin.
3. Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży nie uczęszczającym do przedszkoli, szkół oraz ich rodzicom mieszkającym na terenie objętym działaniem poradni.
4. Z pomocy Poradni mogą korzystać dzieci, młodzież, ich rodzice lub opiekunowie zamieszkali poza terenem jej działania z wyjątkiem spraw wymagających postępowania orzekającego.
5. Poradnia może posiadać filie, które tworzy, likwiduje oraz określa zakres i teren działania organ prowadzący.

ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Poradni

§ 6

1. Nadrzędną zasadą działalności Poradni jest dobro dziecka oraz poszanowanie jego praw.
2. Głównym celem Poradni jest :
1) udzielanie dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
2) udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży,
3) wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. Do zadań Poradni należy:
1) diagnozowanie dzieci i młodzieży w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
2) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
3) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4) pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno zawodowego;
5) wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
6) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
7) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
8) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
9) współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;
10) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
11) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
4. Poradnia udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie:
1) indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
2) terapii rodziny;
3) grup wsparcia;
4) prowadzenia mediacji;
5) interwencji kryzysowej;
6) warsztatów;
7) porad i konsultacji;
8) wykładów i prelekcji;
9) działalności informacyjno-szkoleniowej;
10) udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
11) udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
12) organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
5. Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w Ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz w przepisach wydanych na podstawie tych ustaw. Poradnia może wydawać opinie także w innych sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
6. Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku.
7. Poradnia wydaje orzeczenia na podstawie przepisów w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
8. Poradnia wydaje informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia.
9. Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom. Współdziałanie polega między innymi na:
1) konsultacjach;
2) wymianie doświadczeń i informacji;
3) współorganizowaniu szkoleń, warsztatów itp.;
4) podejmowaniu działań w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie;
5) podejmowaniu działań (w tym profilaktycznych) na rzecz dzieci i ich środowiska lokalnego).
10. Szczegółowe zasady współdziałania w konkretnej sprawie ustala dyrektor poradni we współpracy z radą pedagogiczną.

ROZDZIAŁ III
Organy Poradni

§ 7

1. Organami Poradni są :
1. Dyrektor
2. Rada Pedagogiczna.
                                                                                   § 8

1. Dyrektor Poradni wyłaniany jest w drodze konkursu lub powierzenia stanowiska przez organ prowadzący.
2. Dyrektor Poradni:
1) Kieruje bieżącą działalnością Poradni, reprezentuje ją na zewnątrz, a w szczególności:
a) opracowuje plan pracy placówki, bądź plan rozwoju,
b) opracowuje arkusz organizacyjny Poradni i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
c) opracowuje projekt planu finansowy placówki i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
d) opracowuje zakres czynności i obowiązków służbowych wszystkich pracowników Poradni,
e) odpowiada za prawidłowy przebieg i realizację zdań wymienionych w § 6 statutu,
f) kieruje pracami zespołów orzekających.
2) Odpowiada za dyscyplinę pracy.
3) Zapewnia i dba o bezpieczeństwo i higienę pracy, dba o dobry stan sanitarny
i przeciwpożarowy pomieszczeń Poradni.
4) Sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy pracowników zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
5) Przedstawia Radzie Pedagogicznej ? nie rzadziej niż dwa razy do roku ? ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego i informacje
o działalności Poradni.
6) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
7) Wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
8) Przyznaje nagrody dyrektora i występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników Poradni .
9) Wykonując swoje zadania współpracuje z Radą Pedagogiczną.
10) Administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie
z obowiązującym regulaminem,
11) Nadzoruje prawidłowość prowadzonej dokumentacji Poradni zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
12) Dysponuje środkami finansowymi Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie i mienie placówki.
13) Wymierza kary porządkowe pracownikom.
14) Kieruje polityką kadrową Poradni, zatrudnia i zwalnia pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników Poradni.
15) Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów i rozporządzeń w tym organizuje kontrolę zarządczą.
16) Współpracuje z placówkami oświatowymi, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
17) Współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników.
3. Dyrektor Poradni, za zgodą organu prowadzącego może utworzyć stanowisko wicedyrektora oraz, w zależności od potrzeb inne stanowiska kierownicze.
4. W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni osoba upoważniona.

§ 9

1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Poradni.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w Poradni.
3. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Poradni.
5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
6. Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy
w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
7. Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.
8. W posiedzeniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym goście zaproszeni.
9. Rada w miarę potrzeby może powoływać doraźnie komisje realizujące zadania w wydzielonym zakresie.
10. Decyzje Rada Pedagogiczna wyraża w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności co minimum 2/3 członków Rady.
11. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektu statutu Poradni oraz dokonywanie jego zmian,
2) zatwierdzanie programu rozwoju placówki,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich,
4) uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej,
5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
12. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) wnioski dyrektora o odznaczenia, nagrody i wyróżnienia, program szkoleń pracowników,
2) organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza ustalenie tygodniowego rozkładu godzin pracy nauczycieli,
3) propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.
13. Rada pedagogiczna powołuje jednego ze swoich członków w skład zespołu oceniającego rozpatrzenie odwołania nauczyciela od oceny jego pracy ustalonej przez dyrektora poradni.
14. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków
i spostrzeżeń z posiedzenia Rady.
15. Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
16. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
 
                                                                                   § 10

1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor Poradni, który zapewnia możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2. Wszelkie spory między organami Poradni rozstrzyga dyrektor placówki uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
3. Tryb rozstrzygania spraw spornych:
2) dyrektor zapoznaje się z okolicznościami zaistnienia sytuacji spornej oraz poznaje stanowiska stron konfliktu,
3) dyrektor doprowadza do spotkania stron oraz proponuje sposób rozstrzygania sporu,
4) w przypadkach spornych przysługuje prawo wniesienia w ciągu 14 dni odwołania do organu prowadzącego.

ROZDZIAŁ IV
Organizacja Poradni

§ 11

1. 1.Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku.
2. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię do dnia 25 maja danego roku.
3. W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności:
1) liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
2) ogólną liczbę godzin zajęć finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.

                                                                                   § 12

Poradnia realizuje swoje zadania statutowe w oparciu o plan rozwoju.

§ 13

1. Opinia Poradni zawiera:
1) oznaczenie poradni wydającej opinię;
2) numer opinii;
3) datę wydania opinii;
4) podstawę prawną wydania opinii;
5) imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;
6) określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
7) stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
8) wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem;
9) wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
10) imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
11) podpis dyrektora poradni.
                                                                                   § 14

1. W Poradni działają Zespoły Orzekające, które orzekają o:
1) potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki
i metod pracy,
2) potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
3) potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
4) potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
5) potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
2. W skład Zespołów Orzekających Poradni wchodzą:
1) Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba, jako przewodniczący,
2) psycholog,
3) pedagog,
4) lekarz ,
5) inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
3. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
4. Zespoły Orzekające Poradni orzekają na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
5. Wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii zawiera:
1) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia ? również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza, a także nazwę zawodu  w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie.
2) imiona i nazwiska rodziców lub prawnych opiekunów oraz miejsce ich zamieszkania,
3) określenie celu i przyczyny, dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia albo opinii,
4) podpis wnioskodawcy.
6. Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek,
w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.
7. Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, w którym lekarz określa:
1) okres - nie krótszy niż 30 dni - w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
2) rozpoznanie choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
3) zakres, w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu;
4) zakres, w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
5) w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, wnioskodawca dołącza do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zaświadczenie określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza medycyny pracy.
8. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku dokumentacji niezbędnej do jego rozpatrzenia, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
9. Jeśli wnioskodawca nie posiada dokumentacji albo dołączona przez niego do wniosku dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia albo opinii, badania niezbędne do wydania orzeczenia albo opinii przeprowadzają specjaliści poradni wskazani przez przewodniczącego zespołu, odpowiednio do posiadanej specjalności.
10. Zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza, lub wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, informując o tym wnioskodawcę. w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia.
11. Przewodniczący zespołu zawiadamia wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu. Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
12. Zespół wydaje orzeczenie oraz opinię większością głosów.
13. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
14. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący
i członkowie zespołu.
15. Orzeczenie przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
16. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określa się zalecane:
1) warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
17.W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego określa się:
1) zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) w przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, zakres, w jakim dziecko może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub szkole.
18. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania określa się:
1) zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia ucznia w życiu szkoły, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) w przypadku ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu
w szkole;
3) w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie także możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu.
19. W orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych określa się zalecane: elementy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, na które należy położyć szczególny nacisk w pracy z dzieckiem, metody i sposoby realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy udzielanej rodzicom.
20. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego, okresu kształcenia w danej szkole. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje się na okres każdego etapu edukacyjnego w tej szkole.
21. Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych wydaje się na okres do 5 lat.
22. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania wydaje się na czas określony, wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, nie krótszy niż 30 dni.
23. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie wydaje się na czas określony wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, nie krótszy jednak niż 30 dni i nie dłuższy niż rok szkolny.
24. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia, zespół wydaje odpowiednio orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego, orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania albo orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
25. Zespół, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego w razie:
1) zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego
2) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
3) potrzeby zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu zaleceń,
4) potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
26. Opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju zawiera:
1) datę wydania opinii,
2) oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię,
3) podstawę prawną opinii,
4) skład zespołu, który wydał opinię,
5) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania,
a także imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich
zamieszkania
6) stwierdzenie, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem
rozwoju lub zachodzi potrzeba objęcia wczesnym wspomaganiem rozwoju
7) uzasadnienie
8) podpis przewodniczącego zespołu
27. Orzeczenie wnioskodawca otrzymuje na piśmie, w terminie 14 dni od dnia posiedzenia zespołu.
28. Orzeczenie wnioskodawca otrzymuje w 3 egzemplarzach.
29. Orzeczenie odmowne wnioskodawca otrzymuje w 1 egzemplarzu.
30. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do Kuratora Oświaty, za pośrednictwem zespołu, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.

ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy Poradni

§ 15

1. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych. Specjaliści realizują zadania Poradni również poza Poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
1a Zadania specjalistów realizowane poza poradnią obejmują w szczególności:
1) wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach;
2) udział w zespołach powoływanych w przedszkolach, szkołach i placówkach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
3) warsztaty i szkolenia dla rodziców, nauczycieli i wychowawców;
4) zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży;
5) porady i konsultacje dla uczniów, rodziców, nauczycieli i wychowawców;
6) pracę w punktach konsultacyjnych;
7) badania przesiewowe;
8) badania diagnostyczne;
9) badania ankietowe uczniów.
2. Do zadań psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych celem diagnozowania poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży w tym predyspozycji i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się,
2) określanie zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb dzieci i młodzieży,
3) wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych oraz wspomaganie dzieci
i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom,
5) organizowanie i prowadzenie różnych form terapii psychologicznej dzieci
i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb oraz ich rodzin,
6) doradztwo dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
7) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu
i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Udział w spotkaniach zespołów nauczycieli i specjalistów w przedszkolu /szkole/placówce,
8) Udzielanie wsparcia rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych przez poradnictwo, konsultacje, działalność informacyjno-szkoleniową, prowadzenie grup wsparcia w poradni oraz na terenie szkoły/przedszkola /placówki,
9) udzielanie nauczycielom pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
10) udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez poradnictwo, konsultacje, działalność informacyjno-szkoleniową odpowiednio do zgłaszanych potrzeb w poradni oraz na terenie szkoły/przedszkola /placówki,
11) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci
i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
12) prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych wobec uczniów, nauczycieli i rodziców w poradni i w środowisku szkolnym i rodzinnym dziecka.
13) współpraca z innymi poradniami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
3. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych celem diagnozowania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się,
2) określanie zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb dzieci i młodzieży,
3) wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych oraz wspomaganie dzieci
i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom,
5) organizowanie i prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb edukacyjnych,
6) doradztwo dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
7) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu
i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Udział w spotkaniach zespołów nauczycieli i specjalistów w przedszkolu /szkole/placówce,
8) Udzielanie wsparcia rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych przez poradnictwo, konsultacje, działalność informacyjno-szkoleniową w poradni oraz na terenie szkoły/przedszkola /placówki,
9) udzielanie nauczycielom pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych,
10) udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez poradnictwo, konsultacje, działalność informacyjno-szkoleniową odpowiednio do zgłaszanych potrzeb w poradni oraz na terenie szkoły/przedszkola /placówki.
11) prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych wobec uczniów, nauczycieli i rodziców w poradni i w środowisku szkolnym i rodzinnym dziecka.
12) współpraca z innymi poradniami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
4. Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) prowadzenie badań wstępnych, odpowiednio do zgłaszanych potrzeb, w celu ustalenia stanu mowy uczniów na terenie szkoły/przedszkola /placówki.
2) diagnozowanie logopedyczne z zastosowaniem odpowiednich metod,
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci
i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb,
4) prowadzenie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej w poradni i na terenie szkoły/przedszkola /placówki.
5) udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez poradnictwo, konsultacje, działalność informacyjno-szkoleniową odpowiednio do zgłaszanych potrzeb w poradni oraz na terenie szkoły/przedszkola /placówki.
6) współpraca z innymi poradniami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
4a. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
1) Diagnoza możliwości intelektualnych i predyspozycji zawodowych
2) Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
3) Wyszukiwanie i kierowanie do odpowiednich szkół i placówek zainteresowane osoby.
4) Wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego odpowiednio do zgłaszanych potrzeb w poradni oraz na terenie placówek z rejonu działania poradni.
5) Prowadzenie warsztatów aktywizujących wybór zawodu dla gimnazjalistów.
6) Prowadzenie punktu konsultacyjnego z zakresu doradztwa zawodowego.
7) Organizowanie spotkań informacyjnych dla rodziców i nauczycieli w poradni oraz placówkach.
8) Współpraca z innymi poradniami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
5. Zadania poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, do zadań których należy:
1) udział w Zespole Orzekającym,
2) opracowywanie opinii lekarskiej.
6. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań poradni we współpracy ze specjalistami, o których mowa w ust. 1 oraz pod nadzorem dyrektora lub wyznaczonej przez niego osoby, na podstawie zawartego porozumienia.
                                                                                    § 16

1. Do zadań pracowników pedagogicznych należy również:
1) stosowanie nowoczesnych metod pracy diagnostyczno ? terapeutycznej,
2) odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży podczas pobytu
w Poradni i zajęć organizowanych dla dzieci i młodzieży w Poradni,
3) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie technik diagnostycznych i pomocy i do badań i terapii oraz troska o estetykę pomieszczeń
4) planowanie własnego rozwoju zawodowego ? systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
5) prowadzenie dokumentacji z przebieg diagnozy, terapii i innych form pracy,
6) realizacja zaleceń Dyrektora i osób nadzorujących,
7) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
8) przestrzeganie przepisów bhp i p/poż. oraz dyscypliny pracy,
9) wykonywanie na bieżąco obowiązkowych badań lekarskich.
2. Pracownicy pedagogiczni Poradni mają prawo:
1) korzystać z pomocy merytorycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo ? oświatowych,
2) wykazywać się samodzielnością i inicjatywą w pracy psychologiczno - pedagogicznej.
3. Dzieci, rodzice i nauczyciele korzystający z usług Poradni są traktowani życzliwie
i ze zrozumieniem.


§ 17

1. Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania Poradni, jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
3. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
4. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników administracyjno ? obsługowych:
1) pracownik administracyjno ? biurowy:
a) prowadzenie sekretariatu,
b) prowadzenie ewidencji osób przyjmowanych w poradni,
c) edytowanie dokumentów wytwarzanych w pracy pedagogicznej, wychodzących
z Poradni.
d) prowadzenie dokumentacji dotyczącej prowadzonych spraw,
e) prowadzenie korespondencji,
f) prowadzenie ewidencji obecności pracowników w pracy, jak również niektórych spraw kadrowych.
g) opracowywanie i przekazywanie uprawnionym organom zbiorczych zestawień, analiz, sprawozdań i informacji dotyczących działalności poradni,
h) zakup i gospodarowanie środkami czystości, materiałami biurowymi,
i) obsługa sprzętu biurowego będącego na wyposażeniu sekretariatu oraz organizacja i nadzorowanie napraw i konserwacji sprzętu biurowego.
j) zachowanie tajemnicy służbowej w tym dbanie o ochronę danych osobowych pacjentów.
k) przestrzeganie porządku pracy oraz przepisów BHP i p/poż.
l) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy Poradni.
m) zachowanie tajemnicy służbowej.
2) pracownik obsługi:
a) utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń,
b) przestrzeganie przepisów bhp i p/poż oraz dyscypliny pracy,
c) ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzony sprzęt,
d) wykonywanie na bieżąco obowiązkowych badań lekarskich,
e) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy Poradni.

ROZDZIAŁ VI
Dokumentowanie pracy Poradni

§ 18

1. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
1) terminarz zajęć, badań i konsultacji;
2) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,
3) rejestr kart indywidualnych;
4) rejestr wydanych opinii,
5) rejestr wydanych orzeczeń,
6) dokumentację badań - teczki indywidualne badanych;
7) indywidualne dzienniki pracy nauczycieli,
8) księgę protokołów Rady Pedagogicznej,
9) dokumenty administracyjno ? socjalne,
10) inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni oraz rejestr wydawanych opinii czy rejestr wydawanych orzeczeń może być prowadzona także w formie elektronicznej.

ROZDZIAŁ VII
Postanowienia Końcowe

§ 19

Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich pracowników Poradni: pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi.

§ 20

Sprawy nie ujęte w statucie rozstrzyga dyrektor w porozumieniu z innymi organami Poradni.

§ 21

Regulaminy działalności uchwalone przez organy funkcjonujące w poradni nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

§ 22

Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Poradni określają odrębne przepisy.

§ 23

Poradnia może otrzymywać darowizny, które są ewidencjonowane.

§ 24

Poradnia używa pieczęci urzędowej o następującej treści:
?Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Grójcu"

§ 25

Tablica informacyjna Poradni posiada treść zgodną z pieczątką.

§ 26

Poradnia może ubiegać się o nadanie imienia (patrona) oraz ufundowania sztandaru.

§ 27

Wszelkie zmiany w statucie wprowadzane są uchwałą Rady Pedagogicznej.

                                                                                  § 28


1. Rada Pedagogiczna zobowiązuje Dyrektora Poradni do opracowania i opublikowania ujednoliconego tekstu Statutu.
2. Dyrektor Poradni opracowuje tekst ujednolicony Statutu po każdej nowelizacji.
3. Tekst ujednolicony Statutu wprowadza się zarządzeniem Dyrektora.
4. Tekst ujednolicony dostępny jest w wersji papierowej w sekretariacie Poradni oraz zamieszczony na stronie BIP.

§ 29

Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

§ 30

Niniejszy tekst jednolity Statutu został zatwierdzony Uchwałą Nr 3/2015/2016
Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Grójcu z dnia 01.09. 2015r.

Pokaż metryczkę tego dokumentu drukuj 
Podpisał: Małgorzata Jakubiak
Dokument z dnia: 19.01.2017
Dokument oglądany razy: 1 315
Opublikował: Małgorzata Jakubiak
Publikacja dnia: 19.01.2017
 
Ukryj metryczkę tego dokumentu     drukuj 


bip.gov.pl