OFERTA
OFERTA
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W GRÓJCU
na rok szkolny 2020/2021
DZIECI W WIEKU OD URODZENIA DO 3 ROKU ŻYCIA
I. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI
- Diagnoza psychologiczna i logopedyczna w poradni.
- Opiniowanie w sprawie oceny poziomu rozwoju.
II. WSPARCIE DLA RODZICÓW
-
Konsultacje w sprawie rozwoju dziecka.
-
Pomoc w wyszukiwaniu placówek diagnostycznych i wspierających rozwój dziecka oraz instytucji działających na rzecz rodziny.
-
Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców: doradztwo indywidualne w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek.
DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM ORAZ DZIECI I MŁODZIEŻ W WIEKU SZKOLNYM
I. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
1. Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna w poradni.
2. Opiniowanie w sprawach:
-
oceny poziomu rozwoju,
-
przyczyn zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
-
oceny gotowości szkolnej,
-
oceny predyspozycji i uzdolnień,
-
przyczyn trudności dydaktycznych i trudności wychowawczych,
-
specyficznych trudności w uczeniu się,
-
przyjęcia ucznia gimnazjum do szkoły dla dorosłych,
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
-
Innych, określonych w odrębnych przepisach.
3. Terapia w poradni:
-
psychologiczna /indywidualna/ dla dzieci dotycząca m. in. zaburzeń lękowych, trudności emocjonalnych, depresji, zaburzeń w odżywianiu, zachowań opozycyjno-buntowniczych.
-
pedagogiczna /zajęcia korekcyjno-kompensacyjne indywidualne i grupowe/ dla dzieci z trudnościami w uczeniu się,
-
logopedyczna /indywidualna i grupowa/ dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami rozwoju mowy i języka, jąkających się.
4. Zajęcia grupowe w poradni:
- dla dzieci nadpobudliwych,
-
dla dzieci nieśmiałych,
- dla dzieci z niepłynnością mowy,
-
dla dzieci zdolnych,
-
rozwijające sprawność manualną i grafomotoryczną,
-
kółko ortograficzne,
-
kółko szachowe
- trening umiejętności społecznych.
5. Doradztwo zawodowe:
-
badanie predyspozycji związanych z wyborem zawodu,
-
konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli - pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej.
6. Zajęcia dla dzieci na terenie placówek:
-
zajęcia grupowe dla dzieci przed rozpoczęciem edukacji szkolnej,
-
zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży w placówkach /spotkania warsztatowe, programy profilaktyczno-terapeutyczne/,
-
warsztaty dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych związane z planowaniem kariery edukacyjno-zawodowej,
-
przesiewowe badania mowy i słuchu,
-
przesiewowe badania ryzyka dysleksji,
-
zajęcia interwencyjne z klasami w sytuacjach problemowych.
7. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /w poradni, na terenie placówek oraz w miejscu zamieszkania/.
II. WSPARCIE DLA RODZICÓW
-
Doradztwo wychowawcze indywidualne dla rodziców w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek (trudności wychowawcze, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania i inne).
-
Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców:
-
doradztwo indywidualne w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek.
-
prowadzenie "Szkoły dla rodziców" /cykliczne zajęcia warsztatowe w poradni/.
-
-
Pomoc w wyszukiwaniu instytucji działających na rzecz rodziny oraz wspierających rozwój dziecka.
-
Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych na terenie poradni i domu rodzinnego.
-
Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
-
Popularyzowanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej /udostępnianie materiałów i pozycji książkowych/.
III. WSPARCIE DLA NAUCZYCIELI
-
Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno -pedagogicznej.
-
Indywidualne porady i konsultacje dla nauczycieli min. w sprawach uczniów stwarzających problemy wychowawcze /w poradni i w punktach konsultacyjnych/.
-
Spotkania informacyjne i szkoleniowe dla pedagogów szkolnych lub przedstawicieli placówek w poradni.
-
Szkolenia dla rad pedagogicznych /tematyka zgodnie z zapotrzebowaniem placówek lub z zaproponowanej przez poradnię oferty/.
-
Przekazywanie informacji o kursach i szkoleniach organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego i inne instytucje .
-
Wykłady dla rodziców /udział w zebraniach dla rodziców na terenie placówek zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami/.
-
Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
-
Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /na terenie placówek/.
-
Wspieranie nauczycieli placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa
edukacyjno-zawodowego:-
porady indywidualne w poradni i punktach konsultacyjnych,
- spotkania informacyjno-szkoleniowe dla nauczycieli wykonujących zadania z zakresy doradztwa zawodowego.
-
-
Popularyzowanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej /udostępnianie materiałów i pozycji książkowych/.
DZIECI I MŁODZIEŻ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ ORAZ ZAGROŻONE NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM LUB NIEDOSTOSOWANE SPOŁECZNIE
I. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
-
Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna w poradni i w domu rodzinnym dzieci i młodzieży niepełnosprawnych od urodzenia do 25 roku życia.
-
Opiniowanie w sprawach oceny poziomu rozwoju.
-
Orzekanie i opiniowanie przez Zespoły Orzekające w sprawach:
-
-
kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
-
kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie,
-
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
-
indywidualnego nauczania dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
-
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawością intelektualną w stopniu głębokim od 3 do 25 roku życia,
-
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
-
4. Terapia psychologiczna i logopedyczna.
5. Zajęcia grupowe dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, Zespół Aspergera).
II. WSPARCIE DLA RODZICÓW
-
Konsultacje w sprawie rozwoju dziecka.
-
Pomoc w wyszukiwaniu placówek diagnostycznych i wspierających rozwój dziecka oraz instytucji działających na rzecz rodziny.
-
Doradztwo w sprawie wyboru placówki wczesnego wspomagania rozwoju oraz kształcenia specjalnego. Udostępnianie ofert szkół i placówek.
-
Doradztwo zawodowe. Pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej.
-
Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców:
-
- doradztwo indywidualne w poradni oraz w punktach konsultacyjnych na terenie placówek.
-
prowadzenie "Szkoły dla rodziców" /cykliczne zajęcia warsztatowe w poradni/.
III. WSPARCIE DLA NAUCZYCIELI W PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH I SPECJALNYCH
1. Współpraca w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno -pedagogicznej w placówkach dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego :
-
udział w spotkaniach zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej /na wniosek dyrektora placówki/
-
pomoc w opracowywaniu IPET-ów .
-
współpraca psychologów w opracowaniu programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
-
inna forma współpracy w zależności od potrzeb placówki /zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem/.
2. Konsultacje dla nauczycieli i specjalistów szkół ogólnodostępnych min. z zakresie:
-
procedury orzekania,
-
pracy z dzieckiem niepełnosprawnym (podstawy programowe, zajęcia rewalidacyjne, dostosowanie form i metod pracy, dobór pomocy i środków dydaktycznych, dostosowanie form i warunków egzaminacyjnych).
3. Konsultacje dla nauczycieli i specjalistów szkół specjalnych /zgodnie z zapotrzebowaniem/ dotyczących min. zaleceń zawartych w orzeczeniach.
4. Szkolenia dla rad pedagogicznych /tematyka zgodnie z zapotrzebowaniem placówek lub z zaproponowanej przez poradnię oferty/.
5. Prelekcje dla rodziców /udział w zebraniach dla rodziców na terenie placówek zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami/,
6. Organizowanie szkoleń w poradni dla specjalistów szkolnych prowadzonych przez edukatorów zewnętrznych.
7. Prowadzenie grupy wsparcia dla specjalistów szkolnych.
8. Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
9. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /na terenie placówek/.
PRZEDSZKOLA, SZKOŁY I PLACÓWKI
Organizowanie i prowadzenie wspomagania w zakresie realizacji zadań dydaktycznych- wychowawczych i opiekuńczych:
1. Pomoc w diagnozowaniu potrzeb.
2. Ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb.
3. Zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja.
4. Wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
OFERTA ZAJĘĆ NA TERENIE PLACÓWEK
w roku szkolnym 2017/2018
DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I UCZNIÓW - ZAJĘCIA GRUPOWE
L.p. |
Tematyka |
Osoba prowadząca |
1. |
Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych. dzieci 5-6 letnie |
psycholog |
2 |
Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych. klasy II-III |
pedagodzy |
3. |
Program profilaktyczny ?Już wiem co zrobić? dzieci 6-9 lat |
psycholog |
4. |
Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze. |
pedagodzy |
5. |
"Rozwijanie twórczego myślenia" - zajęcia dla uczniów zdolnych. |
psycholog |
6. |
"Profilaktyka uzależnień" |
psycholog |
7. |
Zajęcia profilaktyczne "Zaburzenia odżywiania się" gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna |
psycholog |
8. |
"Planowanie kariery edukacyjno-zawodowej" gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna |
doradca zawodowy |
9. |
Rozwiązywanie sytuacji trudnych w klasach (interwencja kryzysowa) |
psycholog |
DLA RAD PEDAGOGICZNYCH - SZKOLENIA
L.p |
Tematyka |
Osoba prowadząca |
1. |
Procedury orzekania i opiniowania przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. |
psycholog, pedagog |
2. |
Rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i ich gotowość do podjęcia nauki w szkole. |
psycholog, pedagog |
3. |
Rozpoznawanie dysfunkcji u dziecka we wczesnym wieku i sposoby ich eliminowania. |
psycholog |
4. |
Ryzyko dysleksji. |
pedagog |
5. |
Specyficzne trudności w uczeniu się. |
pedagog |
6. |
Rozwój mowy dziecka. Profilaktyka logopedyczna. |
logopeda |
7. |
ADHD - przyczyny, objawy, formy pomocy. |
psycholog |
8. |
Dziecko ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej. |
psycholog |
9. |
Uzależnienia, zagrożenie uzależnieniem. |
psycholog |
10. |
Motywowanie uczniów do nauki. |
pedagog |
DLA RODZICÓW - PRELEKCJE
L.p. |
Tematyka |
Osoba prowadząca |
1. |
Procedury orzekania i opiniowania przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. |
psycholog, pedagog |
2. |
Rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i ich gotowość szkolna. |
pedagog |
3. |
Rozpoznawanie dysfunkcji u dziecka we wczesnym wieku i sposoby ich eliminowania. |
psycholog |
4. |
Rozwój mowy dziecka. Profilaktyka logopedyczna. |
logopeda |
5. |
Dzieci nieśmiałe. |
psycholog |
6. |
Ryzyko dysleksji. |
pedagog |
7. |
Specyficzne trudności w uczeniu się. |
pedagog |
8. |
Motywowanie dzieci do nauki. |
pedagog |
9. |
ADHD - przyczyny, objawy, formy pomocy. |
psycholog |
10. |
Uzależnienia, zagrożenie uzależnieniem. |
psycholog, |
11. |
Problemy wieku adolescencji. |
psycholog |
12. |
Lęki u dzieci - wiek a zachowania lękowe |
psycholog |
13. |
Zaburzenia odżywiania się. |
psycholog |
14. |
Zachowania seksualne dzieci i młodzieży. |
psycholog |
15. |
Uczeń zdolny. |
psycholog |
16. |
Planowanie kariery edukacyjno-zawodowej . |
doradca zawodowy |
17. |
Co zamiast karania? Dlaczego stawiać dzieciom granice? |
pedagog, psycholog |
18. |
Jak rozmawiać z nastolatkiem? |
pedagog |
ZASADY ORGANIZACJI ZAJĘĆ W PLACÓWKACH:
-
Szkolenia są organizowane nieodpłatnie w ramach oferty poradni.
-
Placówki mogą zgłaszać pisemnie zapotrzebowanie na wybrany rodzaj zajęć, szkolenia
i prelekcje z powyższej listy /z odpowiednim wyprzedzeniem ? co najmniej 3 tygodnie/. -
Termin spotkania zostanie ustalony z osobą prowadzącą, która skontaktuje się telefonicznie
z placówką. -
W przypadku zapotrzebowania przez placówkę na zajęcia, szkolenie lub prelekcję o innej tematyce, należy kontaktować się bezpośrednio z pracownikami poradni opiekującymi się daną gminą.
OFERTA ZAJĘĆ GRUPOWYCH W PORADNI
w roku szkolnym 2016/2017
DLA DZIECI
Tematyka zajęć, forma |
Czas trwania |
Osoba prowadząca |
|
1. |
zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów:
|
1godz.w tygodniu |
psycholog i pedagog 2 psychologów |
2. |
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne Dla dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole - ROPP |
1godz.w tygodniu |
psycholog |
3. |
Terapia ręki - zajęcia rozwijające sprawność manualną i grafomotoryczną. Kl.0-III |
1godz. w tygodniu |
pedagog |
4. |
kółko ortograficzne Kl.II-III |
1godz. w tygodniu |
pedagog |
5. |
zajęcia dla uczniów zdolnych- ?Trening twórczego myślenia? Kl.III-IV, KL. V-VII |
1godz. w tygodniu |
psycholog |
6. |
kółko szachowe z treningiem umiejętności interpersonalnych - "Przygoda z szachownicą" Kl.I-VII |
1godz. w tygodniu |
psycholog |
7. |
Trening umiejętności społecznych |
1godz.w tygodniu |
psycholog i pedagog |
DLA RODZICÓW
Tematyka zajęć, forma |
Czas trwania |
Osoba prowadząca |
|
CYKL WARSZTATÓW |
|||
1. |
"Szkoła dla rodziców" - rozwijanie umiejętności wychowawczych. |
2 godz. w tygodniu (cykl 6-8 spotkań) |
psycholog i pedagog |
2. |
"Rodzice wobec zagrożenia substancjami psychoaktywnymi" |
1,5 godz. w tygodniu (cykl 3 spotkań) |
psycholog |
WARSZTATY JEDNORAZOWE |
|||
1. |
"Kocham, dlatego nie pozwalam- stawianie granic dziecku". |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
2. |
"Jak pomóc dziecku, aby radziło sobie z własnymi uczuciami?" |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
3. |
"Jak zachęcać dziecko do współpracy z rodzicami?" |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
4. |
"Co zamiast karania?" |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
5. |
"Samodzielność dziecka - wyzwaniem dla rodzica". |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
6. |
"Jak o mnie mówią takim się staję - uwalnianie dziecka od etykietowania" |
2 godz. |
psycholog i pedagog |
DLA NAUCZYCIELI
Tematyka zajęć, forma |
Czas trwania |
Osoba prowadząca |
|
Sieć współpracy i doskonalenia dla:
|
spotkania cykliczne wg ustalonego harmonogramu |
psycholog logopeda pedagog |
Poradnia może zorganizować także sieć współpracy dla innych grup nauczycieli w zależności od zgłoszeń.
Więcej informacji i zapisy w sekretariacie poradni tel. 48 6642356
Podpisał: Małgorzata Jakubiak Dokument z dnia: 04.11.2013 Dokument oglądany razy: 678 |
Opublikował: Małgorzata Jakubiak Publikacja dnia: 26.11.2020 |