Statut
STATUT
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Grójcu
ul. Laskowa 8
PODSTAWA PRAWNA
Statut opracowano na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Tekst jednolity Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna zwana dalej „Poradnią” jest placówką publiczną.
2.
Siedziba Poradni znajduje się w Grójcu przy ul. Laskowej 8.
3.
Organem prowadzącym Poradnię jest Rada Powiatu w Grójcu. Nadzór pedagogiczny nad Poradnią sprawuje Mazowieckie Kuratorium Oświaty w Warszawie, Delegatura w Radomiu.
4.
Ustalona nazwa używana jest przez Poradnię w pełnym brzmieniu:
PORADNIA
Psychologiczno-Pedagogiczna
05-600 Grójec
ul. Laskowa 8 tel (48) 664-23-56
.......................................
(treść aktualnie używanej pieczątki )
§ 2
Poradnia działa w oparciu o:
1.
Ustawa z dn. 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz.2572 z późniejszymi zmianami).
2.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych ( Dz. U. Nr 5 z 2003 r. poz. 46).
3.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. Nr 11 z 2003 r. poz. 114).
4.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (Dz. U. Nr 13 z 2001 r. poz. 114).
5.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (Dz. U. Nr 23 z 2003 r. poz. 192).
6.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199 z 2004 r. poz. 2046).
7.
Decyzję Nr 228 Inspektora Oświaty i Wychowania w Grójcu z dn. 28 czerwca 1988 r. w sprawie zatwierdzenia Poradni Wychowawczo-Zawodowej w Grójcu.
8.
Decyzję Nr 22/93 Kuratora Oświaty w Radomiu z dn. 28 września 1993 r. w sprawie przekształcenia Poradni Wychowawczo-Zawodowej w Grójcu.
9.
Kartę Nauczyciela ( Dz. U. Nr 56 z 1997 r. poz. 357 z późniejszymi zmianami).
10.
Uchwała Nr 4/2000 Zarządu Powiatu Grójeckiego z dn. 6 stycznia 2000 r. w sprawie ustalenia terenu działania poradni psychologiczno-pedagogicznych istniejących na trenie Powiatu Grójeckiego.
11.
Niniejszy Statut.
§ 3
1.
Poradnia funkcjonuje przez cały rok.
2.
Poradnia pracuje 5 dni w tygodniu w godzinach rannych i popołudniowych, z możliwością pracy w sobotę, od godz. 8 do godz. 16
§ 4
1.
Poradnia jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Starostwo Powiatowe w Grójcu.
2.
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
3.
Poradnia może otrzymywać darowizny, które są ewidencjonowane.
§ 5
1.
Teren działania Poradni, został określony Uchwałą Zarządu Powiatu Grójeckiego z dn. 6 stycznia 2000r. Po reorganizacji administracyjnej teren działania obejmuje gminy:
*
Belsk Duży
*
Błędów
*
Goszczyn
*
Grójec
*
Mogielnica
*
Nowe Miasto
*
Pniewy
2.
Poradnia udziela pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie w/w gmin.
3.
Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży nieuczęszczającym do przedszkoli, szkół oraz ich rodzicom mieszkającym na terenie objętym działaniem poradni.
4.
Z pomocy Poradni mogą korzystać dzieci, młodzież, ich rodzice lub opiekunowie zamieszkali poza terenem jej działania z wyjątkiem spraw wymagających postępowania orzekającego i kwalifikującego.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Poradni
§ 6
1.
Nadrzędną zasadą działalności Poradni jest dobro dziecka oraz poszanowanie jego praw.
2.
Głównym celem Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu a także pomocy psychologiczno – pedagogicznej rodzicom i nauczycielom związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
3.
Do zadań Poradni należy:
*
wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania umiejętności rozwiązywania problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.
*
Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka, terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych.
*
wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny,
*
pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia zawodu i planowania kariery zawodowej,
*
prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców, nauczycieli,
*
pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów.
4.
Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
*
diagnozę psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną,
*
konsultację psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną,
*
terapię psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną,
*
psychoedukację,
*
doradztwo,
*
mediację
*
interwencję w środowisku ucznia
*
działalność profilaktyczną
*
działalność informacyjną.
5.
Poradnia wydaje opinie w sprawach:
*
wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
*
pozostawienia ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
*
objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
*
dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
*
zwolnienia ucznia z wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego,
*
udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
*
przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
*
innych określonych w odrębnych przepisach.
6.
Poradnia wydaje opinię na wniosek rodziców dziecka.
7.
Poradnia wydaje orzeczenia w sprawach:
*
kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
*
indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
8.
Poradnia wydaje opinie i orzeczenia na wniosek rodziców dziecka.
ROZDZIAŁ III
Organy Poradni
§ 7
1.
Organami Poradni są:
*
Dyrektor,
*
Rada Pedagogiczna.
§ 8
1.
Dyrektor Poradni wyłaniany jest w drodze konkursu lub powierzenia stanowiska przez organ prowadzący.
2.
Dyrektor Poradni kieruje bieżącą działalnością Poradni, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
3.
Zadania Dyrektora są następujące:
*
kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
*
sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
*
opracowywanie mierzenia jakości pracy Poradni, ustalanie sposobu jego wykonywania, wyników,
*
planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy placówki,
*
przekazywanie raportu o jakości pracy placówki Poradni Pedagogicznej,
*
opracowywanie programu rozwoju placówki wspólnie z Radą Pedagogiczną z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy Poradni,
*
gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
*
przygotowanie arkusza organizacji Poradni i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
*
ustalanie tygodniowego rozkładu pracy na wniosek Rady Pedagogicznej,
*
przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
*
przewodniczenie Zespołom Orzekającym,
*
dysponowanie środkami finansowymi Poradni i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
*
planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego Poradni zgodnie z odpowiednimi przepisami,
*
organizowanie administracyjnej, finansowej, gospodarczej obsługi Poradni,
*
współpraca z placówkami oświatowymi, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
*
zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p poż,
*
administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,
*
prowadzenie dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
*
opracowanie zakresów obowiązków dla pracowników,
*
opracowanie wymagań przez organ nadrzędny sprawozdań z działalności Poradni.
4.
Dyrektor odpowiada za:
*
kierowania polityką kadrową Poradni, zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników Poradni,
*
przyznawania nagród pracownikom,
*
udzielania kar pracownikom.
*
administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,
*
zgodność funkcjonowania Poradni z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu,
*
bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie, stan sanitarny i ochronę p. poż.
*
zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p. poż.
*
bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania,
*
w przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni osoba upoważniona,
*
koordynację współdziałania organów Poradni, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
*
współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
*
prowadzenie dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
*
organizowanie i wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.
§ 9
1.
Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Poradni.
2.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w Poradni.
3.
Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
4.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Poradni.
5.
Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
6.
Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
7.
Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.
8.
W posiedzeniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym goście zaproszeni.
9.
Rada w miarę potrzeby może powoływać doraźnie komisje realizujące zadania w wydzielonym zakresie.
10.
Decyzję oraz opinie Rady Pedagogicznej wyraża w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 2/3 członków Rady.
11.
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
*
przygotowywanie projektu statutu Poradni oraz dokonywanie jego zmian,
*
zatwierdzanie rocznego planu pracy,
*
opracowanie programu rozwoju placówki,
*
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich,
*
uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej,
*
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
12.
Rada Pedagogiczna opiniuje:
*
wnioski dyrektora o odznaczenia, nagrody i wyróżnienia, program szkoleń pracowników,
*
organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza ustalenie tygodniowego rozkładu godzin pracy nauczycieli,
*
propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.
13.
Rada Pedagogiczna ma prawo do występowania z wnioskami w sprawach doskonalenia oraz oceny pracy nauczycieli.
14.
Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady.
15.
Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
16.
Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 10
1.
Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor Poradni, który zapewnia możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2.
Wszelkie spory między organami Poradni rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
3.
Tryb rozstrzygania spraw spornych:
*
dyrektor zapoznaje się z okolicznościami zaistnienia sytuacji spornej oraz poznaje stanowiska stron konfliktu,
*
dyrektor doprowadza do spotkania stron oraz proponuje sposób rozstrzygania sporu,
*
w przypadku braku jego rozwiązania umożliwia zainteresowanym interwencję organów nadzorujących Poradnię.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja Poradni
§ 11
1.
Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni do dnia 30 kwietnia danego roku.
2.
Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię do dnia 31 maja danego roku.
3.
W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności:
*
liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
*
ogólną liczbę godzin zajęć finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 12
1.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna:
*
prowadzi diagnozę psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną dzieci i młodzieży stosując odpowiednie metody badań,
*
udziela pomocy psychologicznej dzieciom 0 – 3 lat i ich rodzicom w zakresie zapobiegania zaburzeniom rozwojowym,
*
organizuje i prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe dla dzieci i młodzieży, mające na celu przezwyciężenie trudności szkolnych i wychowawczych,
*
udziela konsultacji rodzicom ,nauczycielom i innym osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą,
*
organizuje i prowadzi zajęcia warsztatowe dla rodziców w zakresie rozwoju ich umiejętności wychowawczych,
*
wspiera rodziny w sytuacjach kryzysowych poprzez interwencje oraz prowadzenie różnych form terapii,
*
realizuje programy psychoedukacyjne dla rodziców, nauczycieli, dzieci i młodzieży w zakresie profilaktyki niepowodzeń szkolnych i profilaktyki uzależnień,
*
prowadzi doradztwo wychowawcze dla rodziców i nauczycieli,
*
organizuje i zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym,
*
opracowuje opinie psychologiczno – pedagogiczne ukierunkowujące pracę nauczyciela na poprawienie efektywności uczenia,
*
udziela pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
*
udziela wsparcia pedagogom i psychologom szkolnym w rejonie swojego działania.
2.
Poradnia realizuje swoje zadania statutowe w oparciu o działy problemowe:
*
dział przedszkolny obejmujący diagnozę i terapię dzieci w okresie przedszkolnym oraz pomoc psychologiczno - pedagogiczną rodzicom i wychowawcom,
*
dział szkolny obejmujący diagnozę i terapię dzieci i młodzieży w wieku szkolnym oraz pomoc psychologiczno – pedagogiczną ich rodzicom i wychowawcom,
*
dział orientacji zawodowej obejmuje diagnozę predyspozycji zawodowych uczniów oraz pomoc przy wyborze zawodu,
*
dział profilaktyki i trudności wychowawczych obejmuje diagnozę i terapię dzieci i młodzieży z problemami emocjonalno – wychowawczymi oraz działania wychowawczo – profilaktyczne,
*
dział opieki logopedycznej.
§ 13
1.
Opinia Poradni zawiera:
*
oznaczenie Poradni wydającej opinię,
*
podstawę prawną,
*
imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza,
*
stanowisko poradni w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie,
*
wskazanie odpowiedniej formy pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej w szkole lub placówce, stosowanie do potrzeb oraz szczegółowe uzasadnienie wskazanej formy pomocy,
*
opinię podpisuje dyrektor Poradni.
§14
1.
W Poradni działają Zespoły Orzekające, które orzekają o:
*
potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
*
potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
2.
W skład Zespołów Orzekających Poradni wchodzą:
*
Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba, jako przewodniczący zespołu,
*
psycholog – opracowujący diagnozę psychologiczną,
*
pedagog – opracowujący diagnozę pedagogiczną
*
lekarz – opracowujący diagnozę lekarską, osoba upoważniona przez dyrektora do prowadzenia zespołu orzekającego.
3.
Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
4.
Zespoły Orzekające Poradni orzekają na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
5.
Wniosek o wydanie orzeczenia zawiera:
*
imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza,
*
imiona i nazwiska rodziców lub prawnych opiekunów oraz miejsce ich zamieszkania,
*
określenie celu, dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia,
*
uzasadnienie wniosku,
*
podpis wnioskodawcy.
6.
Wnioskodawca dołącza do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.
7.
Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca powinien przedstawić zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia, wydane przez lekarza, określające czas, w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
8.
Zespół Orzekający może zasięgnąć opinii nauczycieli uczących ucznia w celu przedstawienia problemów dydaktycznych i wychowawczych ucznia.
9.
Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu. Przewodniczący zespołu zawiadamia wnioskodawcę o posiedzeniu zespołu, co najmniej 14 dni przed terminem posiedzenia.
10.
Zespoły Orzekające wydają orzeczenia większością głosów.
11.
W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
12.
Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący i członkowie zespołu.
13.
Orzeczenie przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
14.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określa się zaleconą formę kształcenia specjalnego: w szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej, w specjalnym ośrodku szkolno –wychowawczym.
15.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego, okresu kształcenia w danej szkole lub na czas nieokreślony.
16.
Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydaje się na okres 5 lat.
17.
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na czas określony, wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia ucznia.
18.
Orzeczenie powinno zawierać:
*
datę wydania orzeczenia,
*
podstawę prawną orzeczenia,
*
skład zespołu, który wydał orzeczenie,
*
imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły, oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza, a także imiona i nazwiska rodziców ( prawnych opiekunów ) oraz miejsce ich zamieszkania,
*
diagnozę określającą możliwości rozwojowe i potencjał ucznia, zalecenia postdiagnostyczne,
*
uzasadnienie potrzeby odpowiednio kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych albo nauczania indywidualnego,
*
pouczenie o przysługującym odwołaniu,
*
podpis przewodniczącego zespołu.
19.
Orzeczenie zespołu wnioskodawca otrzymuje na piśmie, w terminie 14 dni od dnia posiedzenia zespołu.
20.
Orzeczenie Zespołu wnioskodawca otrzymuje w 3 egzemplarzach.
21.
Orzeczenie odmowne wnioskodawca otrzymuje w 1 egzemplarzu.
22.
Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do Kuratora Oświaty, za pośrednictwem zespołu, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy Poradni
§ 15
1.
Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów, lekarzy.
2.
Do zadań psychologa należy w szczególności:
*
prowadzenie badań i działań diagnostycznych a zastosowaniem odpowiednich metod dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,
*
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
*
organizowanie i prowadzenie różnych form terapii pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
*
zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
*
minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
*
wspieranie szkoły w działaniach profilaktyczno – wychowawczych.
3.
Do zadań pedagoga należy w szczególności:
*
prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów z zastosowaniem odpowiednich metod, analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
*
określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb,
*
organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
*
podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych dla uczniów z udziałem rodziców i nauczycieli.
4.
Do zadań logopedy należy w szczególności:
*
prowadzenie diagnozy logopedycznej z zastosowaniem odpowiednich metod,
*
prowadzenie różnych form terapii logopedycznej dla dzieci i młodzieży,
*
prowadzenie działań profilaktycznych w zakresie zapobiegania zaburzeniom mowy.
5.
Do zadań lekarza zatrudnionego w Poradni należy :
*
udział w Zespole Orzekającym,
*
opracowywanie opinii lekarskiej.
§ 16
1.
Do zadań pracowników pedagogicznych należy również:
*
stosowanie nowoczesnych metod pracy diagnostyczno – terapeutycznej,
*
odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży podczas pobytu w Poradni i zajęć organizowanych dla dzieci i młodzieży w Poradni,
*
dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie technik diagnostycznych i pomocy i do badań i terapii oraz troska o etykę pomieszczeń
*
planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
*
prowadzenie dokumentacji z przebieg diagnozy, terapii i innych form pracy,
*
realizacja zaleceń Dyrektora i osób nadzorujących,
*
czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
*
przestrzeganie przepisów bhp i p poż. oraz dyscypliny pracy,
*
wykonywanie na bieżąco obowiązkowych badań lekarskich.
2.
Pracownicy pedagogiczni Poradni mają prawo:
*
korzystać z pomocy merytorycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych,
*
wykazywać się samodzielnością i incjatywą w pracy psychologiczno – pedagogicznej.
3.
Dzieci, rodzice i nauczyciele korzystający z usług Poradni są traktowani życzliwie i ze zrozumieniem.
4.
Pracownicy pedagogiczni realizują zadania Poradni również poza Poradnią, w środowisku dzieci i młodzieży w tym w środowisku rodzinnym.
§ 17
1.
Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
2.
Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania Poradni, jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
3.
Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
4.
Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników administracyjno – obsługowych:
1.
pracownik administracyjno – biurowy:
*
prowadzenie sekretariatu,
*
prowadzenie ewidencji przyjęć osób badanych,
*
terminowe pisanie i wysyłanie informacji o wynikach badań,
*
prowadzenie korespondencji ,
*
prowadzenie ewidencji urlopów i zwolnień lekarskich,
*
kupno materiałów biurowych,
*
wykonywanie innych poleceń dyrektora.
*
zachowanie tajemnicy służbowej.
2.
sprzątaczka
*
utrzymywanie w czystości w czystości przydzielonych pomieszczeń,
*
przestrzeganie przepisów bhp i ppoż oraz dyscypliny pracy,
*
ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzony sprzęt,
*
wykonywanie na bieżąco obowiązkowych badań lekarskich,
*
wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy Poradni.
ROZDZIAŁ VI
Dokumentowanie pracy Poradni
§ 18
1.
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
*
skorowidz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,
*
dokumentację badań,
*
dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni,
*
plan pracy Poradni,
*
tygodniowy rozkład pracy,
*
rejestr udzielonych porad,
*
księgę protokołów Rady Pedagogicznej,
*
księgę protokołów Zespołu Orzekającego
*
rejestr zajęć prowadzonych w terenie,
*
dokumenty administracyjno – socjalne,
*
inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia Końcowe
§ 19
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich pracowników Poradni – pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi.
§ 20
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się wyłożenie statutu w pokoju biurowym ( albo sekretariacie ).
§ 21
Regulaminy działalności uchwalone przez organy funkcjonujące w poradni nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 22
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Poradni określają odrębne przepisy.
§ 23
Poradnia może prowadzić działalność dochodową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 24
Poradnia używa pieczęci urzędowej o następującej treści:
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
05-600 Grójec
ul. Laskowa 8 tel (48) 664-23-56
§ 25
Tablica informacyjna Poradni posiada treść zgodną z pieczątką.
§ 26
Poradnia może ubiegać się o nadanie imienia ( patrona ) oraz ufundowania sztandaru.
§ 27
Sprawy nie ujęte w statucie rozstrzyga dyrektor w porozumieniu z innymi organami Poradni.
§ 28
Wszelkie zmiany w statucie wprowadzane będą uchwałą Rady Pedagogicznej.
§ 29
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Zatwierdzono w dniu 3 października 2001 r. na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
Podpisał: Artur Różański Dokument z dnia: 19.04.2009 Dokument oglądany razy: 17 |
Opublikował: Artur Różański Publikacja dnia: 19.04.2009 |