mapa strony   |   kontakt   |

Regulaminy

Wersja archiwalna zmieniona dnia 05.05.2009

REGULAMIN
Pracy ZESPOŁÓW ORZEKAJĄCYCH
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Grójcu


Podstawa prawna:
1. Ustawa z dn. 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Tekst jednolity Dz. U.
z 2004r. Nr 256 poz.2572 z późniejszymi zmianami).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 11 grudnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno –
pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych
( Dz. U. Nr 5 z 2003 r. poz. 46 ).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 7 stycznia 2003 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno –
pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. Nr
11 z 2003 r. poz. 114).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz. U. Nr173 z 2008 r. poz.1072).


1. W Poradni działają Zespoły Orzekające, które orzekają o:
- potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
- potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
- potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
2. W skład Zespołów Orzekających Poradni wchodzą:
- Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba, jako przewodniczący,
- psycholog,
- pedagog,
- lekarz ,
- inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
3. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
4. Zespoły Orzekające Poradni orzekają na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
5. Wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii zawiera:
- imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza, a także nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie.
- imiona i nazwiska rodziców lub prawnych opiekunów oraz miejsce ich zamieszkania,
- określenie celu i przyczyny dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia albo opinii,
- podpis wnioskodawcy.
6. Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.
7. Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, w którym lekarz określa:
- okres - nie krótszy niż 30 dni - w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
- rozpoznanie choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan zdrowia
dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
- zakres, w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu;
- zakres, w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
- w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, wnioskodawca dołącza do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zaświadczenie określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza medycyny pracy.
8. Jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku dokumentacji niezbędnej do jego rozpatrzenia, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia tej dokumentacji w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
9.Jeśli wnioskodawca nie posiada dokumentacji albo dołączona przez niego do wniosku dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia albo opinii, badania niezbędne do wydania orzeczenia albo opinii przeprowadzają specjaliści poradni wskazani przez przewodniczącego zespołu, odpowiednio do posiadanej
specjalności.
10. Zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza, lub wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, informując o tym wnioskodawcę. w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia.
11. Przewodniczący zespołu zawiadamia wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu. Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
12. Zespół wydaje orzeczenie oraz opinię większością głosów.
13. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego
zespołu.
14. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący
i członkowie zespołu.
15. Orzeczenie przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez przewodniczącego.
16. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określa się zalecane:
- warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
17.W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego określa się:
- zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- w przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, zakres, w jakim dziecko może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub szkole.
18. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania określa się:
- zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia ucznia w życiu szkoły, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- w przypadku ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole;
- w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie – także możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu.
19. W orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych określa się zalecane: elementy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, na które należy położyć szczególny nacisk w pracy z dzieckiem, metody i sposoby realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy udzielanej rodzicom.
20. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku
szkolnego, etapu edukacyjnego, okresu kształcenia w danej szkole. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje się na okres każdego etapu edukacyjnego w tej szkole.
21. Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydaje się
na okres do 5 lat.
22. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania wydaje się na czas określony, wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, nie krótszy niż 30 dni.
23. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie wydaje się na czas określony wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, nie krótszy jednak niż 30 dni i nie dłuższy niż rok szkolny.
24. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia, zespół wydaje odpowiednio orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego, orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania albo orzeczenie o braku potrzeby zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych.
25. Zespół, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w razie:
1) zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) potrzeby zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu zaleceń,
3) potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.

26. Opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju zawiera:
1) datę wydania opinii,
2) oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię,
3) podstawę prawną opinii,
4) skład zespołu, który wydał opinię,
5) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a także imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania
6) stwierdzenie, że nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju lub zachodzi potrzeba objęcia wczesnym wspomaganiem rozwoju
7) uzasadnienie
8) podpis przewodniczącego zespołu
27. Orzeczenie wnioskodawca otrzymuje na piśmie, w terminie 14 dni
od dnia posiedzenia zespołu.
28. Orzeczenie wnioskodawca otrzymuje w 3 egzemplarzach.
29. Orzeczenie odmowne wnioskodawca otrzymuje w 1 egzemplarzu.
30. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do Kuratora Oświaty,
za pośrednictwem zespołu, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.

Postanowienia końcowe:
1. Zespoły orzekające zbierają się na posiedzeniach 1 raz w miesiącu.
W miesiącach wrześniu i czerwcu – 2 razy.
2. Terminy posiedzeń Zespołów Orzekających ustalane są na bieżący rok szkolny na początku września, na posiedzeniu rady pedagogicznej.
3. Do obowiązków członków Zespołów Orzekających należy:
- opracowywanie diagnozy na potrzeby Zespołu Orzekającego,
- przyjmowanie wniosków rodziców do Zespołu Orzekającego,
- przygotowanie dokumentacji na posiedzenie zespołu,
- przedstawianie pozostałym członkom zespołu zgromadzonej dokumentacji dziecka,
- zajmowanie stanowiska w sprawie rozpatrywanego wniosku,
- protokołowanie posiedzeń zespołu,
- sporządzanie orzeczeń i opinii.

Traci moc Regulamin Pracy Zespołów Orzekających Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Grójcu z dnia 16.04.2003r.

Regulamin wchodzi w życie z dniem 07.11.2008r.

Pokaż metryczkę tego dokumentu drukuj 
Podpisał: Artur Różanski
Dokument z dnia: 05.05.2009
Dokument oglądany razy: 4
Opublikował: Artur Różański
Publikacja dnia: 05.05.2009
 
Ukryj metryczkę tego dokumentu     drukuj 


bip.gov.pl